Що таке інклюзія?
Останнім часом в освітньому просторі все частіше можна почути таке словосполучення, як «інклюзивна освіта», або «інклюзивне навчання».
Інклюзія– процес включення всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь суспільному житті.
Інклюзія– це процес реального включення осіб з особливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання– це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей»
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
– Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
– Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
– Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
– Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
– Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
– Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
– Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Переваги інклюзивної освіти:
для дітей з особливими освітніми потребами:
– Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
– Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
– Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
– Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
– У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.
Для інших дітей:
– Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
– Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
– Діти вчаться співробітництву.
– Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
для педагогів та фахівців:
– Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
– Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
– Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Як потрапити до ліцею на інклюзивне навчання.
1. Подача заяви + висновок ПМПК.
Висновок ПМПК є підставою для створення інклюзивних або спеціальних класів, надання додаткових корекційних послуг дитині в інклюзивному класі та додаткового фінансування школи, в якій навчається дитина з особливими потребами.
2. Якщо дитині потрібен індивідуальний асистент дитини то таку функцію може виконувати один із батьків або особа, визначена батьками (особа, яка їх замінює) згідно їхній письмовій заяві.
3. Складання індивідуальної програми розвитку.
4. Формування індивідуального навчального плану програми.
Будь яка людина у своєму житті може потребувати підтримки і допомоги. Одним із напрямків діяльності ліцею "Львівський" є створення освітнього середовища для соціальної адаптації та гармонійного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Пам'ятка для батьків про інклюзію
ПЕРЕЛІК
корекційно-розвиткових програм для дітей з особливими освітніми потребами
Назва програми з корекційно-розвиткової роботи |
Автори |
Для дітей з інтелектуальними порушеннями |
|
Хайдарова О. С., Блеч Г. О. |
|
Заремба В. В., Ліщук Н. І., Морозова Н. В., Блеч Г. О. |
|
Бобренко І.В. |
|
Ковтун А. В., Кунникова О. О., Стригунова О. М., Бобренко І. В. |
|
|
Папета О. В., Бобренко І. В., Демянович М. З., Компанієнко О. М, Гладченко І. В. |
|
Василевська Л. Є., Гладченко І. В. |
|
Жук Т. Я., Трикоз С. В. |
|
Чеботарьова О. В., Брусенська І. М. |
|
Шеклунова Н. О., Міненко А. В. |
|
Левченко Л. Й., Гладченко І. В. |
|
Ярмола Н. А. |
|
Лапін А. В. |
|
Дишлюк Т. Б., Чеботарьова О. В. |
Для дітей із затримкою психічного розвитку |
|
Сак Т. В., Прохоренко Л. І. |
|
|
Бабяк О. О., Баташева Н. І., Орлов О. В. |
|
Омельченко І. М., Федорович Л. О. |
|
Бабяк О. О. |
Для дітей з порушеннями зору |
|
Гудим І. М., Костенко Т. М., Довгопола К. С. |
|
|
Легкий О. М. |
|
Кондратенко С. В. |
Для дітей з порушеннями слуху |
|
Федоренко О. Ф., Зганяйко І. Ф. |
|
|
Федоренко О. Ф., Патлай Ю. М. |
|
Вовченко О. А. |
|
|
|
Форостян О. І., Шеремет Б. Г., Лещій Н. П., Малій В. М. |
|
|
Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення |
|
Рібцун Ю. В. |
|
|
Трофименко Л. І., Куравська Л. І. |
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату |
|
|
Чеботарьова О. В., Іоганова Н. А. |
Яременко О. В. |
|
Наливкіна Н. М. |
|
Чорна І. В. |
|
|
П'ята М. І. |
|
Лапін А. В. |
|
Брусенська І. М. |
|
Літинська Я. Г., Трембалович І. П. |
|
Жеплінська С. В. |
|
Татаринова О. М. |
|
Гусак Т. О. |
|
Пігур О. В., Соколовська І. М., Лазорчин О. С. |
|
Коваль Л. В. |
|
Гладченко І. В., Шепічак О. О. |
|
Дишлюк Т. Б., Чеботарьова О. В. |
|
Яременко О. В. |
|
Ільєнко Т. А., Стах О. Г. |
|
Остапенко Т. В., Авраменко Л. Ю., Свистун Г. М. |
Основні нормативні документи
Постанова КМУ від 12.07.2017 №545 "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр"